AIIM Enterprise Content Management Master (Zertifikats-Kurs)

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Seminar K301 -

2-tägiger Kurs zur Erlangung des AIIM ECM Practitioner oder 4-tägiger Kurs zur Erlangung des AIIM ECM Master, durchgeführt von PROJECT CONSULT in Kooperation mit AIIM. Die Kurse vermitteln ein tiefes Verständnis von Enterprise Content Management unter Berücksichtigung von Collaboration und Social Business.

Das Enterprise Content Management Programm (ECM) ist ein internationales Zertifizierungsprogramm, das auch in den DACH-Ländern große Anerkennung findet.  Die Kurse beinhalten einen Strategieteil in den Programmteilen Practitioner (Tag 1 und 2), Specialist (Tag 3 und 4) und Master (ortsunabhängiges Erstellen einer Fallstudie/Case Study in Deutsch oder Englisch nach dem Specialist-Test; die Bewertung erfolgt anonymisiert durch AIIM-Beauftragte). Das Practitioner- und/oder das Specialist-|Master-Modul werden mit einem ortsunabhängigen englischsprachigen Computer-Test abgeschlossen, der maximal zweimal wiederholt werden kann. Die Module bauen aufeinander auf. Bestellt werden können entweder das 2-tägige Practitioner-Programm oder das 4-tägige Specialist-|Master-Programm. Der viertägige Kurs kann auf Anfrage auch in zwei Einheiten aufgeteilt in zwei getrennten Master-Kurs-Veranstaltungen gebucht werden. Es werden die englischsprachigen Originalunterlagen der AIIM verwendet, so daß die Übereinstimmung der Inhalte mit den AIIM-Webinaren und den AIIM-Online-Kursen gegeben ist. Im Rahmen des Master-Kurses erhalten die Teilnehmer kostenfreien Zugriff zum AIIM-Kursmaterial im Web.

Durchgeführt wird der Kurs von Dr. Ulrich Kampffmeyer. Er besitzt mehr als 30 Jahre Erfahrung im Information Management, hat als damaliger Director der AIIM das ECM-Konzept miterarbeitet, bringt die Praxiserfahrung aus über 100 Projekten in das Seminar mit ein und führte bereits mehr als 20 AIIM Zertifizierungskurse durch.

Die Kurssprache ist deutsch; die Unterlagen und die Tests sind in englisch.

Der Kurs ist für eine Gruppe mit mindestens 6 Teilnehmern auch als Inhouse-Veranstaltung buchbar. Bitte kontaktieren Sie bei Interesse Frau Kunze-Kirschner.

Ziele:

  • Strategien und Technologien um Inhalte unternehmensweit zu verwalten
  • Funktionalität und Lösungen für Dokumentenmanagement, Scannen, Records Management, Collaboration, Business Process Management, Web Content Management, Archivierung und die weiteren ECM-Funktionen 
  • Organisation der Information und Beherrschung der Information mit Information Governance
  • Hilfsmittel zur Informationsorgansiation wie Metadaten, Taxonomien, Klassifikation, Schutz und Sicherheit
  • Interoperabilität, Schnittstellen, Integrationstechniken und Migration
  • Process Management, Workflow und Collaboration
  • Social Business und WIssensmanagement als Treiber der Entwicklung
  • Planung, Vorbereitung, Durchführung und Nutzung von ECM-Lösungen
  • Projektdurchführung und Change Management nach Mike2

Programm 1. Seminartag

ECM Strategy and Practitioner

  • Strategy, Definitions and Scope
    • ECM definition, components, scope and strategies
    • Bridging the language gap between English and German
  • Foundation
    • ECM Explained.
      The basic technologies, challenges, and benefits explained and defined.
    • Capture Your Content.
      Capture isn’t just about paper. Get ready to ingest all content into your business processes.
    • Metadata and Security.
      An overview of using metadata to organize content and basic access control.
    • Enabling Collaboration.
      Working together with content inside and outside of an organization.
    • Find Your Content.
      The basics of search and retrieval tools explained.
    • Content Delivery.
      Publishing content to the right person at the right time using the right channel.
  • Business Drivers
    • ECM Equals Increased Productivity.
      Examples of how streamlined contentcentric processes can save time and/or increase revenue.
    • The Business Value of Governance.
      Good governance and compliance are often mandated by regulatory bodies, but also lead to more efficient organizations.
    • The Value of Knowledge.
      Why knowledge management can lead to improved collaboration, customer service, response times, and more.
    • Social Business as a Driver for ECM.
      Harnessing social business and collaboration is a hidden, but critical, contributor to organization success.
    • Measuring ECM Success.
      Getting beyond ROI to total cost of ownership.
  • Practical group exercise: ECM functionality and modules
     

Programm 2. Seminartag

ECM Practitioner

  • Core Technical Concepts
    • ECM Architecture Explained.
      The different architecture types and approaches to deciding which is right for you.
    • What Is Metadata?
      You need metadata. Here’s why, and how to use it correctly.
    • Taxonomies and Classifications.
      How to structure content so that you can find and use it.
    • Findability.
      A deep dive into the role of search and navigation in the context of CM and the art of making content easy to find.
    • Mining Content for Intelligence.
      An exploration of how content analytics and reporting lead to improved business intelligence.
    • Access to Information.
      Understanding the difference between interoperability and Integration between multiple repositories.
    • Optimal Performance.
      Understand organizational environments and planning rules of thumb for sizing, scoping, and optimizing your implementation.
  • Managing Processes and Content
    • Content Storage.
      Options defined and risks explained for storing content for retrieval and use.
    • Protect Your Content.
      Why you need to control and secure content; how to access; and legal and compliance issues to consider.
    • Automating Business Processes.
      Process and workflow management tools allow your content to be used by the right person in the right business context.
    • Retention and Disposition of Digital Content.
      Set policies and procedures in place to keep the content you need while eliminating content you do not to save costs and decrease risk.
    • Digital Preservation.
      How to keep information accessible for years or decades.
    • Retention and Disposition of Physical Records.
      Considerations for reducing paper and the demands that physical records create for long-term access or destruction.
    • Using Content Components.
      Structuring content for ease-of-management, consistency, and simplified distribution.
  • Practical group exercise: metadata, navigation and search
     

Programm 3. Seminartag

ECM Specialist

  • ECM Business Strategy
    • ECM Program Delivery.
      An overview of project methodologies and advice for selecting the right methodology for your implementation.
    • Step-by-Step to a Program Strategy.
      Define success metrics, avoid common pitfalls, define stakeholders, and create an awareness plan.
    • Establish the Business Case.
      Defining and understanding what a business case really is and why you need one.
  • Change Management and Governance in ECM
    • Governance Explained.
      Embedding governance into your project plan from the beginning.
    • Governance: Who Does What.
      Identifying roles and responsibilities within a governance framework.
    • Change Management Overview.
      Defining change management and understanding resistance to change.
    • The Change Management Plan.
      Manage change at all stages of a project; here’s how.
  • Applications and Solutions
    • Building Applications.
      Using ECM to build horizontal (accounting, human resources, marketing, etc.) and vertical (insurance, government, etc.) use cases.
    • Advanced Applications.
      Using ECM as the foundation for simplifying eDiscovery.
  • Business and Technical Assessments
    • Business Readiness Assessment: initial Steps.
      Determine your “as-is” and desired “to-be” state and establish ECM priorities.
    • Business Readiness Assessment: a Deeper Dive.
      A detailed look at gathering requirements and the need to document results.
    • Technology Readiness Assessment: Requirements.
      Steps to determine the impact of ECM on your technology infrastructure.
    • Outline the Technology Architecture.
      Final steps to complete the technical assessment and prepare for deployment.
  • Practical group exercise: sample case
     

 Programm 4. Seminartag

ECM Specialist

  • How to
    • pass the computer test
    • write the ECM master home study
  • Foundations and Planning
    • Lay the Foundation for Information Architecture.
      Defining your master data model and definitions, your enterprise information architecture, and your business rules.
    • Laying the Foundation with Taxonomy.
      The essential concepts of taxonomy and metadata and how they contribute to your ECM deployment.
    • Using Prototypes.
      The ECM system will evolve, but to begin you need to prototype solution architecture, metadata management, and processes.
    • Roadmap: Deployment Strategy.
      How to lay out the direction of your implementation.
    • The Project Plan.
      Project management and turning the plans into reality; including how to plan in parallel.
    • Understand the Client.
      Successful implementations meet the needs of the client; here’s how.
  • Design, Deliver, and Deploy
    • ECM Design Part 1.
      Using information from assessment, roadmap, and planning stages to identify development and delivery activities.
    • ECM Design Part 2.
      Ensuring that the user interface measures up to user expectations.
    • Development.
      How to generate guidelines for user support and operational procedure, technical development, and testing/training on the system.
    • Deliver and Deploy.
      Step-by-step guide to successful rollout, including deployment, pre-launch steps, and fallback planning.
    • Always Improving.
      To keep the system responsive to business needs, you need to continuously assess and improve it.
  • Practical group exercise: sample case study theme

     

Zielgruppe

  • Information & Compliance Officer
  • Business-Analysten
  • IT Management und IT-technische Mitarbeiter
  • Mitarbeiter aus den Bereichen Records Management, Dokumentenmanagement, elektronische Archivierung und Enterprise Content Management
  • Abteilungsleiter
  • ECM- und DMS-Implementierungsteam-Mitglieder
  • Projektleiter, -manager und -teammitglieder für Information Management Projekte
  • Mitarbeiter von ECM-Dienstleistern
  • Mitarbeiter von ECM-Lösungsanbietern
  • Information Management Berater

 

Referent

 

Teilnahmegebühr

ECM-Master (4 Tage): Pro Person 2.415,00 € zzgl. gesetzliche MwSt.
Der Preis beinhaltet die Kursverpflegung, Unterlagen, Testgebühr ECM-Specialist und Bewertung der Case Study zum ECM Master.

ECM-Practitioner (2 Tage): Pro Person 935,00 € zzgl. gesetzliche MwSt.
Der Preis beinhaltet die Kursverpflegung, Unterlagen und Testgebühr.
 

ECM-Practitioner in a day (DMS EXPO Special; nur auf Anfrage und nicht im Rahmen des viertägigen Standardkurses möglich): Pro Person 648,00 € incl. Kursverpflegung, Unterlagen und Test; zzgl. gesetzliche MwSt.

 

Beispiele für Schulungsunterlagen

Nähere Auskünfte erhalten Sie gerne bei Silvia Kunze-Kirschner.

Zuletzt aktualisiert am 26.05.2015. Autorenrechte.
Persistente URL: http://www.project-consult.de/ecm/leistungen/seminare/aiim_ecm_master