Nucleus Research ECM Technology Value Matrix 2019

15.04.2019

Alle Jahre wieder trudeln die Analysten-Berichte zu unserer Branche ein. Wobei man hier konstatieren muss, bei Nucleus Research (https://nucleusresearch.com/) ist weiterhin die ECM-Branche gemeint. Der "Nucleus Research ECM Technology Value Matrix 2019" Bericht erschien am 11.4.2019. Wie immer konzentrieren sich alle auf den "Quadranten", äh, die "Value Matrix". Hier sind die abgebildeten Kriterien Freundlichkeit der Benutzbarkeit (Usability; senkrecht) und Bessere Funktionalität (Functionality; waagerecht). Also bitte nicht mit anderen Quadranten, Wellen und Globen vergleichen. Die Kriterien unterscheiden sich jeweils, auch wenn fast immer die gleichen Anbieter kartiert werden.

Nucleus Value Matrix ECM Enterprise Content Management 2019

Bei Nucleus ist zunächst die Änderung im Fokus festzuhalten. Es steht zwar im Titel des Berichts ECM (Enterprise Content Management), aber Gegenstand der Grafik sind CM (für Content Management) und Collaboration. Je nach benutzter Definition sind dies deutlich unterschiedene Themen. Vielfach ist Collaboration aus Enterprise Content Management herausdefiniert worden. CM für Content Management ist auch nicht gleichbedeutend mit Enterprise Content Management. So verwundert es auch nicht, dass sich in der Value Matrix auch Anbieter tummeln, die man nicht zum klassischen ECM rechnen würde. Diese finden sich besonders im "Core Provider" und "Facilitator" Segment der Value Matrix. Nehmen wir aber zunächst die klassischen Anbieter. So finden sich im "Leader" Segment mit M-Files (ganz oben), Laserfiche, Box, Opentext und Nuxeo Unternehmen, die in den USA stark sind. So "richtig" gehört Box auch immer noch nicht dazu. Auch im "Expert" Segment kennt man die Namen: Hyland, Alfresco und - abgerutscht - IBM. Unter die "Facilitator" hat es mit Docuware inzwischen auch einen ursprünglich aus Deutschland stammenden Anbieter weit nach oben gespült. Microsoft ist hier weiter mit Sharepoint Trendsetter, aber auch Micro Focus und jüngere Anbieter wie DocStar finden sich hier. Im Segment der "Core Provider" stürzt Documentum links unten immer weiter ab. Mit Salesforce Quip, Egnyte und HighQ kommen Collaborations-Anbieter ins Spiel, die sich nur schwer unter die klassische Enterprise Content Management Definition einordnen lassen.

>Zitat>THE BOTTOM LINE
Content management and collaboration is not sexy or flashy, but it is essential to the success of any business. Last year content management and collaborative services focused on security, due to the implementation of general data protection regulations (GDPR) and frequency of reported data breaches. Users also said that storage and scalability, embedded offerings, and reporting were their primary concerns. This year user feedback has been radically different thus far; leading with AI/ML, automation, integration, capture, and collaboration. Users stated that although security is still on their radar, they expect vendors to deliver secure products and are more concerned with innovation as a differentiator, </Zitat>

Zum Markt und zur Einordnung der Studie schreiben Barbara Z. Peck und Daniel Elmant, Nucleus Research Analysts, selbst:

<Zitat> MARKET OVERVIEW
Nucleus Research Value Matrices are built from interviews of actual end-user data and the respective vendors are measured on both usability and functionality – key drivers of user value (Nucleus Research s142 – Understanding the Value Matrix, September 2018). The Value Matrix is a relative ranking that recognizes that markets change and solutions that don’t as well, will fall behind. Traditional monolithic content management vendors will continue to shrink as buyers look for usability, functionality, and innovation (rather than Document Number: T52 April 2019 NucleusResearch.com 3 reputation), when selecting content and collaboration platforms. Some mature vendors will remain that won’t expand their market position, as customers look for an integrated view of content management that spans the lifecycle of a document from inception to archiving.

As core functional capabilities mature, users and Nucleus expect vendors to invest in the following areas:

  • AI & ML.
    AI is the umbrella term for any computer program that produces intelligence from a machine. Artificial intelligence (AI) is a set of capabilities enabled by machine learning (ML), is dynamic, can modify itself when exposed to more data, and does not require human involvement to uncover insights and make solution recommendations. AI is at the core of any modern CM and collaboration solution and is a logical next step for information management, enabling greater automation and elimination of manual repetitive tasks. Robotic process automation (RPA) is software that leverages artificial intelligence and machine learning capabilities to handle high-volume, repeatable tasks that previously required humans to perform, it is one example of the value AI & ML bring to the content management space.
  • Capture and accessibility.
    Electronic data capture extracts information from a document and converts it into content readable by a computer. Optical Character Recognition (OCR) technology converts different types of documents, (paper and digital) into searchable and editable data, and now it can extract unstructured and PDF documents as well as tradition database information. Intelligent Character Recognition (ICR) is the capture of hand-written characters and is similar to OCR, but it includes the added complication of translating variable human scrawl. The future of OCR technology includes tools that can identify and interpret text that is not neatly arranged in rows and paragraphs.
  • Integration.
    Most companies have more than one independent operating system or application with critical information. Without integrations, they are unable to communicate and process data directly. This electronic disconnect is inefficient and costs businesses money through in lost time and opportunity. Users are looking for integrations that aggregate data from disparate sources to form one coherent multifunctional system. Software integration can be used to simplify a lot of complex activities, and application programming interfaces (APIs) are commonly used connectors that are table-stakes for integrating complex enterprise technology stacks.
  • Collaboration.
    A few years ago, remote working was declared ‘gone’ because a manager could not control the activities of a remote worker. As legacy managers retire, replacements realize that output and accuracy are more valid measurements of proficiency and remote work teams are returning to the table. Real-time collaboration is the basis of team success and is designed to enable staff involved in a common task to facilitate efficient sharing of documents and knowledge.

Nucleus believes we’ve heard the last of the term “digital transformation” and can look ahead to innovative automation, integrations, agility, and accessibility. We predict that the content management and collaborative space will see more acquisitions and productive partnerships over the next two years. </Zitat>

 

Der volle Bericht liegt hier: http://bit.ly/NucleusECM19

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